lördag 23 januari 2010

Fotostafetten närmar sig - så kommer det funka


Välkommen till Fotostafetten
- ett sidospår till Fototriss! Närmare 100 personer var intresserade av att vara med i en stafett när jag ställde frågan i Fototriss, vilket är jätteroligt, så då kör vi en stafettomgång! Liksom i Fototriss handlar det om att visa tre bilder på givet tema och här är det allra roligast om du fotograferar nya bilder på det tema du får.

Kortfattat kommer Fotostafetten att gå till så här:
  • Man bloggar en triss av bilder på det tema man fått av personen före i listan
  • Man ska hitta på ett nytt tema till nästa person
  • Man har två dagar på sig göra sin stafett-triss och skicka stafettpinnen vidare
  • I sitt inlägg ska man skriva vilket tema man ger till nästa person på listan, länka till den personen, samt länka hit till Fotostafetten.

Upplägget med några fler ord:

Den första deltagaren får sitt tema av mig och ska blogga tre bilder på temat. Denna person ska därefter ge ett nytt tema till nästa deltagare på listan. Så fortsätter det sedan tills den sista personen på listan har fått sitt tema och den ska slutligen ge ett tema till mig, så avslutar jag hela Fotostafetten.

Stafettpinnen skickas vidare genom att man i sitt stafettinlägg skriver vilket tema man ger till nästa deltagare och länkar till denna person, så att det blir lätt att följa stafetten. Det är också viktigt att man sedan skriver en kommentar hos den personen och meddelar vilket tema den personen får. Jag kommer alltså inte att meddela teman till er deltagare, utan det är ni själva som håller stafetten igång. Kom även ihåg att länka hit till Fotostafetten.

Jag tycker det vore roligt om man skriver några rader om sina bilder och hur man tänkt kring temat man fått, och kanske också något om det tema man skickar vidare till nästa person.

Varje deltagare har två dagar på sig att blogga sin stafett-triss och skicka stafettpinnen vidare till nästa person med ett nytt tema. Men naturligtvis är det kul om du är snabb och bloggar din stafett-triss på kortare tid, det är ju bara roligt om tempot hålls högt i stafetten. Det finns plats för 25 deltagare, så den kommer alltså pågå som längst i 50 dagar.

Håller man inte tvådagarsgränsen
, stryks man ur laget och då går stafettpinnen och temat vidare till nästa person i listan. Men, om du inser när det blir din tur att du inte kommer att ha möjlighet att skicka pinnen vidare i tid, kan du meddela mig det direkt och själv kontakta nästa person i laget och be den ta över temat. Då behåller du din plats i laget och placeras sist i listan i stället. Den här regeln har jag för att stafetten inte ska stanna av, utan hela tiden gå framåt så att ingen behöver vänta för länge på att få sitt tema.

Hur blir du då en i stafettlaget? Jo, då ska du anmäla dig genom att lämna en kommentar i det separata anmälningsinlägget här i bloggen som kommer att vara öppet söndag 24 januari från kl 08 fram till kl 18. För att stafetten inte ska pågå i flera månader innan den är klar, så har jag begränsat antalet platser i laget till 25. De första 10 som anmäler sig är garanterade en plats. De resterande platserna kommer jag att lotta ut bland alla som anmält sig under under anmälningstiden.

Om laget inte skulle bli fullt under söndagen, låter jag inlägget vara öppet tills anmälningslistan fyllts. Om intresset skulle bli väldigt stort kan det tänkas att jag kör med två parallella stafettlag.


Låter det här krångligt? Har jag glömt något? Vill du att jag förtydligar något? Har du några synpunkter på eller förslag till upplägget? Skriv en kommentar!

Hälsningar från Helena

Andra om , , , ,

5 kommentarer:

B i r g i t t a sa...

Oj så tidigt man måste stiga upp då!
Får hoppas att barnbarnet väcker mig :)

LaDolceVita sa...

hm... jag får inte upp någon ruta lr fönster på att jag har anmält mig?????

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>La Dolce Vita: Det gick inte att anmäla sig inatt när du skrev detta, utan anmälningstiden började klockan 8 nu på morgonen och du anmäler dig genom att lämna en kommentar i det speciella anmälningsinlägget.

Tant Otto sa...

Jag är jättegärna med, men jobbar natt och får jag stafettpinnen då jag sover hinner jag knappast på två dygn ...om det faller sig så att stafetten börjar då jag jobbar vill säga. Annars är jag med. kram från Otto

Unknown sa...

heihei
når jeg trykker på linken til fototriss på høyresiden din, kommer jeg ikke frem...det ser ut som du har fått med en s for mye i ordet..ville bare si fra:)) ha en fin søndag:)